De 5 trends in de installatiebranche voor 2019


     
Hoe speel je als installateur slim in op deze trends?
 
Wat zijn de belangrijkste trends voor 2019 in de branche? En hoe speel je als installateur slim in op deze trends? De duurzaamheidstransitie, Internet of Things (IoT), wijzigingen in aanbestedingsprocessen en het belang van samenwerking gaan allemaal een grote rol spelen dit jaar. Uw Duurzame Installateur zette, met behulp van vier partners uit de branche, 5 belangrijke trends op een rij.
 
  1. Duurzaamheidstransitie
    Met stip op nummer 1 staat de transitie naar duurzamer leven, bouwen en wonen. Door het nieuwe Europese klimaatakkoord is dit in een enorme stroomversnelling gekomen. Duurzaamheid is een manier van leven in 2019 en allang geen toekomst meer. De installatiesector speelt hier een belangrijke rol in. Denk hierbij aan het installeren van steeds meer warmtepompen, zonnepanelen en laadpalen. Een ander belangrijk onderwerp in deze transitie is het omgaan met verbruik (besparing), opwekking en de opslag van energie.

    Toine Verschuur, commercieel directeur van Draka Kabel : “Ik zie al enige tijd een toename van het aantal bouwbestekken die CO2-neutraliteit als eis stellen. Verder zie ik in de markt dat opdrachtgevers steeds vaker garanties van installateurs en hun toeleveranciers vragen op het gebied van duurzaamheid.”

    “Wat wel nodig is voor deze duurzame transitie zijn specialistische mensen die dit werk goed kunnen uitvoeren”, zegt Eric Karsemakers, general manager Building & Industry ABB Benelux. “Er wordt voorspeld dat er een rem op het volume komt. Dit hangt dan samen met het tekort aan goed geschoold personeel. Een oplossing hiervoor zou kunnen zijn om specialistisch en productiewerk te splitsen.”
  2. Internet of things (IoT)
    Een tweede belangrijke trend voor 2019 is het Internet of Things (IoT). Er gaan steeds meer stand-alone systemen geïntegreerd worden en verbonden worden met het internet. Natuurlijk is het grote voorbeeld hiervan de gebouwautomatisering. Veel apparaten worden ‘connected devices’. Het gebouwbeheersysteem zal onderdeel worden van ICT. Maar uiteraard in een zelf te bedienen omgeving, bijvoorbeeld met een app op smartphone of tablet. De cloud gaat hiervoor het hart vormen van deze automatisering.

    Ook binnen de verlichting is IoT doorgedrongen. Sinds het voorjaar van 2018 is professionele slimme verlichting van Philips beschikbaar voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf, panden met ca. 200 lichtpunten. “De aansturing van de armaturen gebeurt via de Interact Pro app. De enige draad die gebruikt wordt is de stroomkabel van en naar de armaturen. Voor mkb’ers is dit de ideale manier om meer controle te hebben over de energiekosten van hun pand en tegelijkertijd het comfort/ gebruiksgemak te vergroten”, aldus Koen Huijbregts, commercieel directeur van Signify (voorheen Philips Lighting).

    De conclusie is dat IoT leidt tot verrassende nieuwe koppelingen tussen bestaande diensten, technologieën en applicaties. Dit biedt ruimte voor creatieve oplossingen en nieuwe inkomstenbronnen. “Hierin zie ik een mooie rol weggelegd voor installateurs”, zegt Gert Schrovenwever, Commercieel Directeur van Legrand Nederland. “De groep van installateurs die IoT in hun dienstverlening heeft wordt gelukkig steeds groter.” Uw Duurzame Installateur-lid Menno Geveke van Geveke Elektrotechniek uit Schiedam is hier een voorbeeld van.
  3. Versnelling van innovaties
    Een volgende, derde trend is de versnelling van innovaties. De zakelijke en particuliere klanten verwachten in 2019 steeds meer van elektronische producten. Niet alleen dat ze werken, maar ook dat ze eenvoudig werken. Verder is het zo dat de nieuwste technologische ontwikkelingen steeds sneller op de markt komen. Nieuwe partijen komen ook op de installatiemarkt. Google, Amazon, Ring, Apple. Allemaal willen ze hun plek veroveren in de gebouwen en woningen.

    “Voor de installateur is het heel belangrijk om altijd op de hoogte te zijn en te blijven van de nieuwste ontwikkelingen. En natuurlijk de nieuwe producten en diensten ook actief aan te bieden bij de klanten. Zo kan de installateur zich goed onderscheiden van zijn minder innovatieve collega’s. Hij kan hierdoor ook een hoger uurloon vragen en dit investeren in kennis, personeel en samenwerking met partijen.” aldus Eric Karsemakers van ABB Benelux.
  4. Verandering van aanbestedingsprocessen
    De vierde trend in 2019 heeft betrekking op aanbestedingsprocessen. Het proces verschuift steeds meer naar functioneel specificeren in plaats van het schrijven van een uitgebreid bestek. De opdrachtgever houdt zich inhoudelijk steeds minder met de hoe-vraag bezig, maar uitsluitend met de wat-vraag. Het gaat steeds meer om beleving en ervaring. Als een opdrachtgever uitsluitend beschrijft wát er geleverd moet worden, zorgt dit voor besparing, kortere doorlooptijden, een hogere kwaliteit en een hogere klantentevredenheid.

    Degenen die het werk gaan uitvoeren, gaan ook het denkwerk doen. Zo hoeft het wiel maar één keer uitgevonden te worden en scheelt dit veel tijd en onnodig overleg. Voor installatiebedrijven ligt hier een fantastische kans om in plaats van uit te voeren nu écht mee te gaan denken en werken aan de inhoud en vormgeving van een project.  Als installateur krijg je hiermee een veel prominentere positie in het hele bouwproces.
  5. Collectiviteit en Samenwerking
    De laatste trend die uitgelicht wordt is collectiviteit en samenwerking. Door het steeds complexer worden van het installatiewerk is het belangrijk om als installateur niet overal alleen voor te staan. Opleiding , inkoop, marketing en het aannemen van grote of landelijke trajecten bijvoorbeeld, zijn dingen die de middelgrote installateurs beter samen kunnen doen dan alleen. Investeren in kennis en samenwerking met andere installateurs, samenwerkingsverbanden en fabrikanten is voor installatiebedrijven essentieel voor de toekomst.
Bron: www.installatiejournaal/Marlies Vringer* 
 
*Marlies Vringer is marketing manager bij Uw Duurzame Installateur. Dit is een samenwerkingsverband van ruim 45 installateurs. De organisatie zorgt voor inkoopvoordeel, alle marketing voor installateurs, het werven van personeel, het opleiden van het personeel en ook het delen van kennis.
 
Uw Duurzame Installateur werkt nauw samen met grote fabrikanten zoals ABB, Draka, Legrand en Signify, zodat aangesloten installateurs altijd op de hoogte zijn van actuele ontwikkelingen en innovaties. “Wij denken dat samenwerking een must is voor middelgrote installatiebedrijven. De veranderingen in de markt gaan razendsnel. Dan is het fijn als je op de hoogte wordt gehouden en hulp van collega’s kan inroepen. Installateurs die kiezen voor samenwerking zijn beter voorbereid op de toekomst en zullen betere resultaten halen dan wanner ze alleen blijft werken”, aldus Caspar Norg, Directeur Uw Duurzame Installateur.
 
 
 

 

 

 

Ga terug naar het nieuws overzicht
  • ABB
  • Attema
  • Nexans
  • Osram
  • Eaton
  • Soler & Palau
  • Sylvania
  • Lumiance
  • Wavin
  • JMV
  • Wiska
  • Norton
  • Peha
  • Philips